Można być pewnym, że za sprawą zbliżającej się właśnie edycji targów ogrodniczych Spoga + Gafa Kolonia ponownie przemieni się w międzynarodową platformę wymiany informacji o kondycji branży ogrodniczej w Europie. Specjalnie dla Czytelników „Biznesu Ogrodniczego” podajemy najbardziej aktualne informacje
Tekst: Marcin Fajerski
Organizatorzy targów Spoga + Gafa 2012 spodziewają się w tym roku ponad 2 tys. wystawców z ponad 52 krajów, którzy zajmą łączną powierzchnię 207 tys. m². Trudno o lepszą rekomendację dla tej imprezy targowej, która co roku gromadzi profesjonalistów i detalistów z całej Europy. Obecnie szacuje się, że ponad 80 proc. wystawiających się firm przyjedzie na targi spoza Niemiec, w większości z krajów takich jak Włochy, Holandia i Wielka Brytania. Warto zaznaczyć, że swój udział w imprezie targowej potwierdziło już prawie 40 polskich firm, w tym: Agrecol, Cellfast, Ceramik, Dajar, Kard, Kwazar, Marolex, Planta, Prosperplast i Ramp. Reasumując, tam po prostu trzeba być. Nie tylko po to, aby nawiązywać kontakty handlowe, ale też po to, by wiedzieć więcej. A co już wiadomo?
Z większym optymizmem
Większość osób działających w handlu i przemyśle ogrodniczym bardzo pozytywnie ocenia początek sezonu 2012-2013. Większe grupy klientów pojawiły się w centrach ogrodniczych i marketach remontowo-budowlanych już na początku marca, na co wpływ miała słoneczna i ciepła pogoda. Co prawda, chłodniejsze i bardziej deszczowe dni kwietnia detaliści z pewnością mogliby zaliczyć do tych gorszych, ale generalnie duża ich część jest bardzo optymistycznie nastawiona wobec sezonu 2012-2013. Potwierdzają to zarówno członkowie Stowarzyszenia Handlowców Branży Budowlanej, Wykończeniowej i Ogrodniczej BHB, jak również osoby zrzeszone w Niemieckim Stowarzyszeniu Centrów Ogrodniczych. Według danych BHB, sprzedaż produktów ogrodniczych w samych Niemczech wzrosła o 2 proc. i wyniosła 4,1 mld euro. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Handlu DIY wynika z kolei, że obroty niektórych placówek zwiększyły się nawet o 30 proc.
BBQ to król
Według Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Ogrodniczego IVG, zainteresowanie konsumentów ogrodnictwem stale rośnie, co przekłada się na wzrost sprzedaży produktów ze wszystkich kategorii, ale to BBQ i związany z nim wypoczynek w ogrodzie stymuluje rozwój całego sektora ogrodniczego w Europie.
Jak podaje Stowarzyszenie Przemysłu BBQ BIAG, moda na grillowanie bardzo korzystnie wpływa na sprzedaż grilli oraz mebli ogrodowych. Przyjęcia BBQ stały się prawdziwym kulturowym fenomenem oraz całorocznym hobby, dlatego klienci centrów ogrodniczych oraz marketów remontowo-budowlanych przeznaczają coraz większy budżet na zakup asortymentu BBQ z wyższej półki. Z raportu BBQ „IFH Branchenfokus Grillen 2012” wynika, że w ostatnim roku Niemcy wydali ponad 1 mld euro na grille, rozpałki i inne akcesoria do grillowania. Warto przy tym dodać, że BBQ nie jest już wyłącznie domeną mężczyzn. Dlatego poprawia się funkcjonalność grilli i zmienia się ich wygląd.
Ziarno wyda plon
Konsumenci coraz chętniej zbierają plony własnej pracy. Początkowo zdecydowana ich większość ograniczała się jedynie do uprawy ziół, ale obecnie wraca moda na warzywa i owoce z własnego ogródka. Co istotne, trend ten ma się utrzymać przez najbliższe lata, ponieważ pasjonaci ogrodnictwa wykazują większą troskę nie tylko o własne zdrowie, a także o smak ulubionych warzyw i owoców. Dlatego coraz więcej zagranicznych centrów ogrodniczych oferuje nasiona popularnych odmian i gatunków, a także rozsady ziołowe i warzywne oraz drzewka owocowe.
Oczywiście zarówno właściciele tradycyjnych placówek, jak i kierownicy marketów DIY przyznają, że spośród wszystkich produktów ogrodniczych największe dochody generują nadal rośliny ozdobne.
Dobry sprzęt
Członkowie Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Ogrodniczego IVG odnotowują również wzrost popytu na sprzęt zmechanizowany. Od 2011 roku sprzedaż tego asortymentu rośnie w bardzo dynamicznym tempie. Słoneczny i bardzo ciepły początek sezonu 2012-2013 także pozwala na wysunięcie optymistycznych prognoz odnośnie do zapotrzebowania na sprzęt. Warto podkreślić, że część producentów pozostaje wobec tych przewidywań sceptyczna. Jak co roku bowiem zimna i deszczowa pogoda może wszystko zniweczyć.
Osoby reprezentujące IVG zaznaczają jednak, że nastroje konsumenckie w ciągu roku uległy znacznej poprawie, a dążenie właścicieli ogrodów do optymalizacji wysiłków przekłada się na lepszą sprzedaż wygodnych w użytkowaniu produktów z wyższej półki.
I feel good…
Zdaniem organizatorów targów Spoga + Gafa 2012 właściciele ogrodów będą próbowali przekształcić je w letni pokój gościnny, tzw. czynnik feel-good stanie się ważny jak nigdy przedtem, m.in. ze względu na Euro 2012. Obecnie nawet konsumenci ceniący sobie nowoczesny, chłodny design rezygnują z niego na rzecz przytulnej, rodzinnej atmosfery. Dlatego handlowi konsultanci IFH prognozują wzrost sprzedaży mebli ogrodowych o 0,7 proc., co znaczy, że w sezonie 2012-2013 miałaby ona osiągnąć wartość 18,04 mld euro. Warto przy tym nadmienić, że obecnie ponad 8 mld właścicieli domów jednorodzinnych w Niemczech planuje zakup nowych mebli do ogrodu, ponieważ chętniej wypoczywają oni na świeżym powietrzu. Co więcej 30 proc. czternastolatków przyznaje, że spędzanie czasu w ogrodzie jest ich ulubioną formą relaksu.
Boska finezja
Elegancki, a jednocześnie transparentny. Taki ma być design mebli ogrodowych i dekoracji w sezonie 2012-2013. Granice między wyglądem ogrodu a wystrojem wnętrz mają się więc zatrzeć. Klasyczne fotele bujane, sofy pokryte ozdobnymi narzutami, dywany, lampy mają sprawić, że każda osoba wypoczywająca w ogrodzie, w patio i na balkonie poczuje się jak w drugim domu. Odgrodzenie tych przestrzeni wypoczynku płotami, pergolami, parawanami ma zwiększyć uczucie przytulności.
Jeśli chodzi o kolorystykę mebli i elementów dekoracji, w modzie będą królować biel, beż i różne odcienie brązu. Naturalność i elegancja. Do gamy kolorów ma ponadto dołączyć nordycki błękit, dający uczucie ciepła, bezpieczeństwa, harmonii oraz wolności.
Wielkie nadzieje
Podsumowując, producenci działający w branży ogrodniczej i wystawiający się na targach Spoga + Gafa 2012 są pełni optymizmu, jeśli chodzi o sezon 2012-2013. Poprawa nastrojów ekonomicznych w większości krajów europejskich i oddalające się widmo recesji gospodarczej pozwalają prognozować, że sprzedaż produktów ogrodniczych wzrośnie, czemu sprzyjać będzie dodatkowo potrzeba przekształcenia ogrodu w drugi pokój gościnny połączony z kuchnią. Trend ten opanował już Niemcy, Austrię oraz Włochy. Całkiem prawdopodobne, że polscy konsumenci coraz aktywniej śledzący Zachód również ulegną czarowi la stanza in piu.